- Faktor yang mempengaruhi iklim dunia dari segi kedudukan, penerimaan tenaga suria, arus kelautan dan arah tiupan angin. (sila rujuk buku teks m/s 32-34)
- Nyatakan jenis hutan yang terdapat di negara kita? (sila rujuk buku teks m/s 36-38)
- Bagaimanakah bentuk muka bumi dan pengaruhnya terhadap pelbagai jenis tumbuhan semula jadi. (sila rujuk buku teks m/s 40-41)
- Apakah kepentingan pemeliharaan hutan daripada dimusnahkan oleh aktiviti pembalakan yang tidak terkawal oleh manusia? (sila rujuk buku teks m/s 43-45)
- Apakah jenis tumbuh-tumbuhan semula jadi dan hidupan liar yang terdapat di kawasan zon iklim dunia? (sila rujuk buku teks m/s 46-47)
- Siapakah yang mengasaskan Melaka? (sila rujuk buku teks m/s 51)
- Bagaimanakah Melaka mendapat nama?(sila rujuk buku teks m/s 53)
- Apakah keistimewaaan Melaka? (sila rujuk buku teks m/s 54)
- Pentadbiran Kesultanan Melayu Melaka adalah berdasarkan Siatem Pembesar Empat Lipatan. Siapakah yang membantu Sultan dalam kerajaan Kesultanan Melayu Melaka? (sila rujuk buku teks m/s 57)
- Saiapakah tokoh-tokoh pemimpin di zaman kegemilangan pemerintahan Kesultanan Melayu Melaka?(sila rujuk buku teks m/s 58)
- Pedagang dari India yang datang berdagang ke Melaka membawa pulang rempah, kayu cendana, bunga cengkih, buah pala dan bijih timah.
- Apakah cara penyebaran Islam di Zaman Kesultanan Melayu Melaka? (sila rujuk buku teks m/s 62)
- Apakah itu Hukum Kanun Melaka?(sila rujuk buku teks m/s 65)
- Nyatakan cara Melaka meluaskan kuasanya?(sila rujuk buku teks m/s 68-69)
- Apakah kuasa-kuasa luar yang telah datang untuk menguasai Melaka?(sila rujuk buku teks m/s 70-71)
- Apakah Faktor-faktor kemerosotan Pemerintahan Kesultanan Melaka?(sila rujuk buku teks m/s 72-73)
- Apakah asal usul nama Sarawak? (sila rujuk buku teks m/s 76)
- Senaraikah kaum-kaum yang tinggal di Sarawak? (sila rujuk buku teks m/s 78)
Perkongsian Pintar Data & Maklumat
Wednesday, October 8, 2008
Ulangkaji Kajian Tempatan Tahun 5
Sila buat ulangkaji bagi setiap perkara-perkara penting berikut:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment